بازار لبنیات
گزارش ماه جولای سال ۲۰۱۸ مرکز تحقیقات آمریکایی Nester از بازار لبنیات شامل انواع شیر پستانداران (گاو ، بوفالو،گوسفند ، شتر) ومحصولات لبنی مانندپنیر ،ماست نشان دهنده این است که کاربردمحصولات لبنی در جیره غذایی روزانه به یکی از ضرورت های غذایی تبدیل شده است.
پیش بینی حجم بازار این محصولات از سال ۲۰۱۶ تا سال 2027 نشان دهنده این است که دو عامل رشد جمعیت و افزایش مصرف سرانه ، موجبات شکوفایی بازار و رشد مثبت و استوار تقاضای محصولات لبنی را فراهم خواهد نمود.بازیگران اصلی بازار محصولات لبنی از طریق متنوع سازی تولیدات اعم از انواع کره ، پنیر ، ماست و محصولات پودری سلائق متقاضیان را در بازار مورد توجه قرار داده اند.بر اساس گزارش FAO فعالیت شغلی بیش از ۱۵۰ میلیون خانوار درسراسر جهان با زنجیره تولیدات لبنی مرتبط می باشد. رشد سه دهه گذشته بازار لبنیات معادل ۵۰درصد بوده و از رقم ۴۸۲ میلیون تن به ۷۵۴ میلیون تن بالغ گردیده است.
کشورهای حوزه امریکا و اروپا ، از سیاست های توسعه مزارع تولید متوسط و بزرگ حمایت می کنند.
در دوره زمانی مورد اشاره در این گزارش، میزان رشد مرکب تولید محصولات لبنی در حوزه آسیا پاسیفیک نسبت به سایر مناطق دنیا از شیب بیشتری برخوردار خواهد بود. کشور های چین ، ژاپن و مکزیک برنامه های توسعه تولید گسترده ای را برنامه ریزی نموده اند.
رفع برخی موانع تغذیه ای مانند آلرژی های ناشی از مصرف شیر ، موضوع لاکتوز،افزایش کلسترول و بیماری های قلبی مورد توجه مراکز تحقیق وتوسعه کیفیت محصولات لبنی می باشد.
مواردی مانند قیمت حمل شیر و تاثیر قیمت سوخت بر آن از جمله فاکتور های موثر بر قیمت محصولات لبنی است.
تعدادی از بازیگران اصلی این حوزه تجاری مشتمل بر شرکت های ذیل ارزیابی می گردد.
Amul, Agra Industrier,
Dairy Farmers, Kraft Foods Inc.
, Fonterra group Cooperative Limited,
Dairy Farmers of America Inc.
, Arla Foods UK Plc
., Meiji Dairies Corporation,
Nestle SA,
Royal FrieslandCampina

